0

نحوه فعال سازی سرویس Telnet بر روی سوئیچ و روتر

فعال کردن Telnet بر روی روتر های سیسکو تنها با اجرای دو کامند امکان پذیر است. با این همه هنگامی که میخواهیم به سویچ های سیسکو Telnet بزنیم و آن‎ها را از راه دور مدیریت کنیم، این سوال به وجود می آید که به چه آدرسی باید Telnet زد؟!

در اینجا میخواهیم چگونگی فعال سازی Telnet بر روی سویچ های سیسکو را با هم بررسی کنیم.

به طور پیش فرض تمامی پورت های سوئیچ در VLAN1 قرار گرفته اند. کافیست یک Interface مجازی برای این VLAN ساخته و IP Address ای در محدوده IP های VLAN1 بر روی آن قرار داده، و به این آدرس Telnet بزنیم. برای انجام این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

1

. ابتدا از طریق کابل کنسول و نرم افزار Putty ،SecureCRT یا Hyperterminal به سوئیچ متصل شوید.

2. وارد Global mode شده و Interface VLAN1 را ایجاد کنید:

Switch#configure terminal

Switch(config)#interface vlan 1

Switch(config-if)#ip address 192.168.1.100 255.255.255.0

Switch(config-if)#no shutdown

توجه داشته باشید که با اجرای دستور no shutdown، اینترفیس را فعال کنید.

3. UserName و پسوردی مشخص کنید:

تعیین سطح دسترسی Level 15 برای این کاربر باعث میشود تا پس از Telnet زدن به سویچ، مستقیما وارد Enable mode شده و دیگر نیازی به اجرای دستور enable و وارد کردن پسورد تعیین شده در enable mode نیست.

4. در نهایت وارد Line vty شده و Telnet را در آن فعال کنید:

Switch(config)#line vty 0 4

Switch(config-line)#login local

در دستورات ذکر شده vty مخفف عبارت virtual terminal (پایانه مجازی) است و اعداد 0 و 4 نشان دهنده تعداد یوزر های همزمان تلنت هستند، که 0 تا 4 یعنی نهایتا 5 نفر به صورت همزمان می توانند به سوئیچ متصل شوند. (دقت کنید که شماره گذاری در سوئیچ و روتر های سیسکو از عدد 0 آغاز می گردد.) 123456 نیز رمز عبور اتصال به سوئیچ از طریق تلنت است.

تنظیمات را با اجرای دستور write ذخیره کنید. اکنون میتوانید از طریق Telnet، این سویچ را از راه دور مدیریت کنید.

حال در کامپیوتر کامند پرامپت (CMD) را باز کرده و عبارت telnet 192.168.1.100 را تایپ می کنیم و بعد از Enter می زنیم.سوئیچ برای برقراری ارتباط از شما رمز عبور تلنت (123456) را خواهد پرسید و پس از آن دسترسی شما به سوئیچ از طریق تلنت برقرار می شود. در عکس زیر مشاهده می کنید که به صورت موفقیت آمیز به Switch متصل شده ایم و تمامی دستوراتی که از طریق اتصال مستقیم به سوئیچ روی آن قابل اجرا هستند، از طریق تلنت نیز ممکن هستند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *