0

معرفی انواع محیط های عملیاتی

User Mode

بعداز اتصال به سوییچ یا روتر ، وقتیکه از طریق ترمینال وارد محیط کانفیگ شدیم اولین محیطی که وارد می شویم یوزر مد می باشد که لاگین مد هم میگوییم (User Mode or Login Mode) برای این لاگین مد میگوییم که اگه از هر لاینی به دیوایس مورد نظر لاگین کنیم اول به این مد وارد میشید.

Enable Mode  ( Priviledge Mode )

 

اما برای اینکه بتوانیم سوئیچ مورد نظر را کانفیگ کنیم باید وارد مد دیگری بنام Privilege یا Enable Mode می شویم و برای اینکار باید در یوزر مد دستور Enable را تایپ نماییم. ضمنا نیازی نیست تا دستورات رو کامل تایپ نماییم و اگر Tab را بزنیم کل دستور را کامل می کند.

اما Enable Mode فقط به ما قابلیت مانیتورینگ و یسری دستورات عیب یابی و Reload دیوایس را می دهد. و نمیتوانیم دیوایس را کانفیگ نماییم .


برای
ورود به این مد از دستور
Enable استفاده
می‌کنیم .


Global Mode


برای کانفیگ باید وارد مد بعدی Global Configuration Mode بشویم. بنابراین با زدن دستور Configure Terminal در Enable Mode وارد محیط Global Mode می شویم.

ضمنا در این مد میتوانیم یکسری تنظیمات عمومی برای سوئیچ یا روتر کانفیگ کنیم.

مثلا با دستور Hostname میتوانیم نام دیوایس رو تغییر دهیم.

برای اینکه بتوانیم اینترفیس های سوئیچ را کانفیگ نماییم می بایست وارد محیط اینترفیس مد شویم. اما قبل از آن با این دستور در محیط Enable Mode میتونید اطلاعات مختصری از اینترفیسهای سوئیچ داشته باشیم. (Show ip interface summary)

با ترکیب کلید Ctrl+z در هر مدی که باشیم به Enable Mode می رویم و اگر exit را هر مدی بزنید شما را

یک مد به عقب برمیگرداند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *