0

درس سوم :معرفی انواع نسخه های ویندوز سرور 2019 و بررسی پیش نیازهای سخت افزاری آن

معرفی انواع نسخه های ویندوز سرور 2019 و بررسی پیش نیازهای سخت افزاری آن

 

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/get-started/hardware-requirements

پردازنده

کیفیت پردازنده نه تنها به سرعت فرکانس پردازنده بستگی دارد بلکه تعداد هسته های پردازنده و حجم کش پردازنده نیز مهم است. برای ویندوز سرور 2019 حداقل پردازنده مورد نیاز به شرح ذیل است:

پردازنده 1.4GH 64-bit

سازگاری با دستورالعمل x64

پشتیبانی از NX و DEP

پشتیبانی از CMPXCHG16b، LAHF/SAHF و PrefetchW

پشتیبانی از SLAT (EPT یا NPT)

حافظه رم

مشخصات زیر حداقل برآورد حافظه RAM مورد نیاز برای ویندوز سرور 2019 است:

512مگابایت (2 گیگابایت برای نصب Desktop Experience)

ECC (کد تصحیح خطا)

مهم: اگر یک ماشین مجازی با حداقل سخت افزار قابل پشتیبانی (1 هسته پردازنده و 512MB حافظه RAM) ایجاد و اقدام به نصب این نسخه از محصول کنید، عملیات نصب با شکست مواجه می شود. برای پرهیز از این مشکل، کار های زیر را انجام دهید:

به منظور نصب این نسخه از محصول، برای ماشین مجازی بیش از 800MB حافظه تعیین کنید. پس از پایان عملیات نصب می توانید بسته به پیکربندی سرور، مقدار حافظه مورد استفاده را به 512MB برگردانید. اگر boot image را برای نصب به همراه زبان اضافه و به روز رسانی تغییر دهید، به مقدار RAM بیشتر از 800MB برای انجام عملیات نصب نیاز خواهید داشت.

با فشردن کلید Shift+F10 در ماشین مجازی می توانید در حین فرآیند نصب، وقفه ایجاد کنید. با باز کردن CMD، و سپس اجرای دستور diskpart.exe یک پارتیشن ایجاد و آن را فرمت کنید و در نهایت دستور Wpeutil createpagefile /path=C:\pf.sys (با فرض این که درایوی که ایجاد کرده اید C است) را اجرا کنید.

فضای مورد نیاز و Storage Controller

کامپیوتری که ویندوز سرور 2019 را اجرا می کند باید دارای Storage Adapter که به معماری PCI express سازگار است مجهز باشد. دستگاه های حافظه پایدار که با عنوان درایو های هارد دیسک دسته بندی می شوند نباید از نوع PATA باشند. ویندوز سرور 2019 اجازه استفاده از ATA/PATA/IDE/EIDE را برای بوت, پیج یا درایو داده نمی دهد.

حداقل 32 گیگابایت برآورد فضای مورد نیاز جهت پارتیشن سیستم است.

نکته: به خاطر بسپارید 32 گیگابایت باید به عنوان حداقل مقدار مطلق برای نصب موفقیت آمیز این محصول نیاز است. این فضا به شما اجازه می دهد تا ویندوز سرور 2019 را در حالت core به همراه role وب سرویس (IIS) نصب کنید. یک سرور در حالت core حدود 4GB کمتر از همان سرور با حالت GUI است. پارتیشن سیستم برای شرایط زیر نیاز فضای بیشتری خواهد داشت:

اگر از روی شبکه نصب می کنید.

کامپیوتر های با RAM بیشتر از 16GB به فضای دیسک بیشتری برای paging, hibernation و فایل های dump خواهند داشت.

نیاز های اداپتور شبکه

آداپتورهای مورد استفاده در این نسخه از ویندوز سرور شامل موارد زیر می شوند:

حداقل یک گیگابایت Ethernet adapter

سازگاری با معماری PCI Exprress

یک آداپتور شبکه که ویژگی عیب یابی شبکه (KDNet) را پشتیبانی کند می تواند مفید باشد. اما جزو حداقل نیاز ها نیست. ویژگی دیگری که می تواند مفید باشد (Pre-boot Execution Environment (PXE است که جزو حداقل نیاز قرار نمی گیرد.

سایر نیازمندی ها

کامپیوتری که ویندوز سرور 2019 را اجرا می کند حداقل باید دارای امکانات زیر باشد (امکاناتی که در ادامه شرح داده می شود اجباری نیستند اما برای داشتن برخی ویژگی ها لازم هستند)

درایو DVD (فقط در صورتی که قصد دارید سیستم عامل را از DVD نصب کنید).

سیستم UEFI 2.3.1c و سیستم ایمن پشتیبانی از بوت

ماژول بستر قابل اعتماد Trusted Platform Module

دستگاه گرافیکی و مانیتور با رزولوشن (VGA (1024*768 یا ابعاد بالاتر

صفحه کلید و موس (یا سایر دستگاه های اشاره گر سازگار)

دسترسی به اینترنت (ممکن است هزینه بر باشد)

نکته: ماژول بستر قابل اعتماد (TPM) برای این نسخه از محصول اجباری نیست، با این حال برای استفاده از برخی ویژگی ها مانند BitLocker لازم است. اگر کامپیوتر شما از TPM استفاده می کند باید نیاز های زیر را برآورده سازد.

سخت افزار TPM موجود باید توانایی پیاده سازی نسخه 2.0 TPM را داشته باشد.

TPM که نسخه 2.0 را پیاده می کند باید دارای گواهینامه EK که از قبل توسط فروشنده سخت افزار مورد نیاز ویندوز سرور 2019 تهیه شده یا در اولین بوت قابلیت گرفتن آن توسط دستگاه باشد.

TMP که نسخه 2.0 را پیاده می کند باید به همراه بانک SHA-256 PCR و پیاده سازی PCR-O در 23 برای SHA-256 داشته باشد. عرضه TPM با همراه یک PCR مجرد قابل سوییچ برای استفاده در SHA-1 و SHA-256 قابل قبول است.

گزینه UEFI برای خاموش کردن TPM در زمانی که به آن نیاز نیست.

ویندوز سرور ۲۰۱۹ بر مبنای ویندوز سرور ۲۰۱۶ ارایه شده اما ۴ قابلیت جدید را هم عرضه کرده که هر یک ویژگی های خاص خود را دارند:

  1. قابلیت های هیبریدی با Azure
  2. HPC یا Hyper Converged Infrastructure
  3. امنیت
  4. Application Platform

بهبود ویژگی های ویندوز سرور در زمینه پلتفرم توسعه دهندگان و کارایی آن از مهمترین دستاوردهای ویندوز سرور ۲۰۱۹ است که با افزودن ویژگی Windows Subsystem for Linux یا WSL یا بهبود ویژگی Windows Server Containers and Windows Server Container images تامین می‌شود.

ویندوز سرور ۲۰۱۹ با بیش از یک سرویس پک ارایه شده مثلا در زمینه امنیت، محصول مستقل ATP یا Advanced Threat Protection ارایه شده است.

انواع نسخه های ویندوز سرور ۲۰۱۹

به صورت کلی ویندوز سرور 2019 را می توان به 4 ویرایش معرفی نمود:

·        Windows Server 2019 Essentials

·        Windows Server 2019 Standard

·        Windows Server 2019 Datacenter

·        Hyper-V Server 2019

 

 

منبع :

https://www.microsoft.com/en-us/evalcenter/evaluate-windows-server-2019

 

محصولات اصلی ویندوز سرور ۲۰۱۹، نسخه standard و datacenter است که می‌تواند روی حالت Server Core یا حالت Desktop Experience یا GUI نصب شود. ابتدا با نسخه استاندارد و دیتاسنتر ویندوز سرور ۲۰۱۹ آشنا می‌شویم و سپس با زیرگروه آن یعنی Server core و Desktop Experience آشنا می‌شویم.

نسخه windows Server 2019 Datacenter

این نسخه، نسخه کامل خانواده ویندوز سرور ۲۰۱۹ است و البته گرانترین نسخه آن که از ۶۱۵۵ دلار شروع می‌شود.

لایسنس datacenter ویندوز سرور ۲۰۱۹، ویژگی‌ها و قابلیت های بسیار زیادی ارایه می‌دهد که از بین تمام نسخه های سروری دارای حداقل محدودیت های لاینسی است. مثلا تمام سرورهایی که در سرور دیتاسنتر، مجازی شده‌اند به صورت خودکار با هاست دیتاسنترشان دارای لایسنس هستند یعنی هم به هاست و هم به مهمان، لایسنس داده می‌شود. این مهمان ها می‌توانند به صورت خودکار از طریق Virtual Machine Datacenter یا AVMA اکتیو شوند.

ویژگی ها دینامیک هستند یعنی با عرضه قابلیت های جدید نسخه جدید، برخی قابلیت ها برداشته می‌شود.

در ویندوز سرور ۲۰۱۶ قابلیت Shielded Virtual Machines ارایه شده بود، ویژگی جدیدی که فقط در نسخه datacenter وجود داشت. این قابلیت همچنان در نسخه ۲۰۱۹ وجود دارد یا مثلا ویژگی Host Guardian Service که فقط در نسخه دیتاسنتر ویندوز سرور ۲۰۱۶ موجود بود، الان در نسخه standard ویندوز سرور ۲۰۱۹ هم در دسترس است. در حقیقت با عرضه ورژن جدید، برخی ویژگی های جدید اضافه و برخی از ویژگی های قبلی حذف می‌شوند و یا برخی ویژگی های قبلی در ورژن های جدید در لایسنس های دیگر آن هم عرضه می‌شود.

تفاوت ویندوز سرور standard و data center

برخی از قابلیت هایی که تنها در نسخه datacenter ویندوز سرور ۲۰۱۹ وجود دارند و در نسخه های Standard و Essential وجود ندارند، عبارتند از:

  1. Network Controller role;
  2. Software Defined Networking (SDN);
  3. Software Defined Storage (SDS): deduplication, memory access;
  4. Storage Spaces/Direct (S2D);
  5. Storage Replica (partial availability in Standard);
  6. Automatic Virtual Machine Activation (AVMA);

منبع :

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/get-started/editions-comparison-windows-server-2019
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *