0

درس اول : مقدمه ای بر سیسکو و نقشه مسیر یادگیری آن

تاریخچه

لن بزاک و سندی لرنر (دارای مدرک لیسانس از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، فوق‌لیسانس اقتصادسنجی از دانشگاه کلرمونت و فوق‌لیسانس علوم کامپیوتر از دانشگاه استنفورد)، زوجی که در بخش کامپیوتر دانشگاه استنفورد کار می‌کردند، شرکت Cisco را در سال ۱۹۸۴ تأسیس کردند. بزاک نرم‌افزار روترهای چند پروتکل را که توسط ویلیام یاگر(یک کارمند دیگر که کار خود را سال­ها قبل از بزاک شروع کرده بود) نوشته‌شده بود، تکمیل کرد.

باوجوداینکه Cisco اولین شرکتی نبود که Router  طراحی و تولید می‌کرد، اولین شرکتی بود که یک Router  چند پروتکل موفق تولید می‌کرد که اجازه­ی ارتباط بین پروتکل‌های مختلف شبکه را می‌دهد. از زمانی که پروتکل اینترنت (IP) به یک استاندارد تبدیل شد، اهمیت  Routerهای چند پروتکل کاهش یافت. امروزه بزرگ‌ترین روترهای Cisco طراحی‌شده‌اند تا بسته‌هایIP  و فریم­هایMPLS  را هدایت کنند. در سال۱۹۹۰، شرکت سیسکو به سهامی عام تبدیل شد و سهام آن در بازار بورس عرضه شد. بزاک و لرنر با ۱۷۰ میلیون دلار از شرکت خارج شدند و بعد از مدتی جدا شدند. زمان انفجار اینترنت در ۱۹۹۹، Cisco  شرکت Cerent  واقع در کالیفرنیا را با قیمت ۷ میلیارد دلار خریداری کرد. این شرکت گران‌ترین خرید Cisco  در آن زمان بود. تنها خرید گران‌تر، مربوط به ساینتیفیک آتلانتا است.

در اواخر مارس ۲۰۰۰، در اوج رشد دات کام، Cisco  با ارزش مالی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار ارزشمندترین شرکت دنیا بود. در سال ۲۰۰۷ نیز با ارزشی بالغ بر ۱۶۵ میلیارد دلار همچنان یکی از ارزشمندترین شرکت‌ها بود.

با خرید شرکت‌های دیگر، توسعه داخلی و همکاری با دیگر شرکت‌ها، Cisco  به بازار بسیاری از قطعات دیگر شبکه (غیر از Router  (راه پیدا کرده است، مانند Ethernet Switching، دسترسی از راه دور، Routerهای شعبه‌ای، شبکه­ی خودپردازهای بانک‌ها، امنیت،fire wall ، تلفن اینترنتی و غیره. در ۲۰۰۳، Cisco  شرکت محبوب LinkSys تولیدکننده­ی سخت‌افزار شبکه­ی کامپیوتر را خریداری کرد و آن را در صدر تولید کننده‌های قطعات مربوط به کاربران عادی گذاشت.

ریشه­ ی نام سیسکو

اسم «سیسکو» مخفف سانفرانسیسکو است. با توجه به اظهارات جان مرگریج، کارمند ۳۴ ساله و مدیر پیشین شرکت، مؤسسان شرکت زمانی که داشتند به سمت ساکرامنتو رانندگی می‌کردند تا شرکت را به ثبت برسانند، با تصویر پل گلدن گیت در نور آفتاب مواجه می‌شوند و اسم و نماد شرکت را بر این اساس انتخاب می‌کنند. نماد شرکت منعکس‌کننده­ی اصلیت سان‌فرانسیسکویی آن است که نشان‌دهنده­ی پل گلدن گیت است که به سبک خاصی طراحی شده است. در اکتبر ۲۰۰۶، سیسکو نماد جدید خود را که از نماد قبلی ساده‌تر و ساخت‌یافته‌تر بود، به نمایش گذاشت.

محصولات شرکت سیسکو

سیسکو ، لینک سیس ، ساینتافیک آتلانتا scientific atlanta ، مربوط به این کمپانی هست.

مدارک سیسکو

سیسکو در ۱56 کشور دنیا، به‌منظور تعلیم افراد برای طراحی نگهداری شبکه‌های کامپیوتری، مرکزهای آموزشی تأسیس کرده ‌است.

در عکس زیر نقشه راه دوره های سیسکو (جدید / 2021 به تصویر کشیده شده است.

مهارت های سیسکو در 5 سطح زیر تعریف شده است.

آزمون های هر سطح کاملا مشخص شده اند.به عنوان مثال در سطح Associate  ، آزمون CCNA را مشاهده می کنید که آکادمی نت ایلرن به دفعات متعدی از متقاضیان این مهارت ، ثبت نام به عمل آورده است.

دوره CCNA با کد آزمون CCNA 200-301 ، یک دوره شبکه کاملا متفاوت است و برای اولین بار در یک دوره شبکه شما با تجهیزاتی از شرکت سیسکو آشنا می شوید که از فناوری های پیشرفته ای مثل اینترنت اشیا (IoT) و شبکه های نرم افزار محور (SDN) پشتیبانی میکنند. این دوره آموزشی به طور کلی ذهنیت شما را در مورد شبکه تغییر خواهد داد. چرا که تا حالا فکر میکردیم شبکه فقط آشنایی با چند تا پروتکل و تنظیم IP است ولی حالا با تغییراتی که سیسکو در محتوای این دوره داده، می بینیم که یک شبکه کار حرفه ای باید با علوم نوین نیز آشنا شود و نسبت به این موضوعات بی تفاوت نباشد.

سیسکو مدارکی را برای متخصصین در زمینه‌های مختلف شبکه ارائه می‌کند که شامل این مدارک می‌شود:

دسته اول ( کاردانی )

Entry  یا که برای آموزش Routing & Switching  از CCENT شروع می کنیم. CCENT ، CC اول نشان دهنده Cisco Certified  هست ، و چون در مرحله Entry  هستیم ، E ، میشه ، Entry ، که پیش نیاز اکثر دوره ها هست.

NT هم میشه ، Networking Technician .

دسته اول ( کاردانی )

این سطح، نقطه آغازین دوره های سیسکو می باشد. شما برای شروع آموزش در سیسکو ابتدا باید از سطح Entry شروع کنید. دوره های این سطح همان طور که از نام این سطح پیداست، دوره هایی هستند که مباحث پایه و اولیه را پوشش می دهند و به نوعی نقطه ورود دانشجو به دنیای شبکه می باشد. تنها دوره تعریف شده در این سطح دوره CCT با کد آزمون 100-890 CLTECH می باشد. این دوره تقریبا مشابه با دوره نتورک پلاس شرکت کامپتیا یا دوره ICND1 قدیم شرکت سیسکو می باشد. دوره CCT برای تکنسین ها و پشتیبان های شبکه مناسب است. دانشجو با گذراندن این دوره می تواند به عنوان یک تکنسین شبکه استخدام شده و مشکلات شبکه را بررسی نمایند و دستگاه ها و تجهیزات آسیب دیده شبکه را تشخیص داده و با یک دستگاه سالم جایگزین نماید.

دسته­ دوم (کارشناس ارشد شبکه)

دانشجو در این سطح اصول شبکه را با جزئیات بیشتر یاد میگیرد و آموزش می بیند تا بتواند از جدیدترین تکنولوژی ها و تجهیزات شبکه سیسکو در بهبود عملکرد شبکه محل کار خود استفاده کند. تنها دوره تعریف شده در این سطح دوره CCNA با کد آزمون 200-301 CCNA می باشد.

دسته­ سوم (متخصص شبکه یا همان دکترای شبکه)

در این سطح از دوره های سیسکو، دانشجو دانسته های خود را تکمیل کرده و به سطح حرفه ای می رسد. دوره تعریف شده در این سطح دوره CCNP با کد آزمون 350-401 ENCOR می باشد. البته این کد آزمون core یا اصلی است و دانشجو پس از گذراندن آن می تواند یکی از آزمون های 300-410 ENARSI, 300-415 ENSDWI, 300-420 ENSLD, 300-425 ENWLSD, 300-430 ENWLSI, 300-435 ENAUTO را نیز انتخاب کند. با موفقیت در آزمون دوم، دانشجو به سطح Professional می رسد و به سطح بعدی سیسکو راه پیدا می کند.

دسته­ی چهارم (معمار شبکه و همه‌کاره شبکه)

این سطح بالاترین سطح و مدرک شبکه در کل دنیا شناخته می شود و فقط برخی افراد موفق به ورود به این سطح از دوره های سیسکو می شوند و تعداد افرادی که دارای مدرک اکسپرت سیسکو هستند بسیار محدود است. دوره های تعریف شده در این سطح دوره CCIE و دوره CCDE می باشد.

معرفی دوره Cisco Certified Network Associate (CCNA)

دوره آموزشی CCNA نقطه شروع دوره‌های سیسکو است و با توجه به روند تغییر گواهی نامه‌ها در سیسکو و طراحی جدید  این شرکت برای مشاغل امروز، اکنون دوره ی CCNA در فرم جدیدی که در مطالب بالا ذکر شد  به‌عنوان پایه‌ای برای سایر دوره‌های سیسکو شناخته می‌شود و دروازه‌ای برای ورود به دوره‌های سطح پیشرفته‌تر CCNP و CCIE خواهد بود.

این دوره ی جدید شامل پیکربندی مولفه های شبکه مانند سوئیچ ها، روتر ها و کنترل کننده‌های وایرلس، مدیریت تجهیزات شبکه و شناسایی تهدیدات امنیت شبکه است. این دوره هم چنینی پایه‌ایی در برنامه نویسی شبکه و خودکارسازی آن است. تمام مفاهیم در قالب یک دوره ارائه می‌شود و به این ترتیب طیف گسترده‌ایی از اصول اساسی فناوری اطلاعات را در بر می‌گیرد. 
با پیشرفت شبکه‌های سازمانی و افزایش نیازهای تجاری، مهارت‌های مورد نیاز یک مهندس شبکه هم به‌طور قابل توجهی در حال تحول بوده و نیاز به متخصصان ماهر و کاربلد روز‌به‌روز بیشتر می‌شود، بنابراین اشخاص با اخذ مدرک CCNA می‌توانند مهارت‌های شبکه‌ای خود را در زمینه تجهیزات سیسکو به روز کنند.

می توانید محتوای دوره آموزشی CCNA از طریق این لینک مشاهده نمایید.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *