0

تعریف سوئیچ و انواع آن

سوییچ های شبکه به شما امکان اتصال ده ها دستگاه را می دهند و به کمک آن ها می توانید میزان استفاده از شبکه را مدیریت کنید. همچنین به کمک سوئیچ شبکه، می توانید یک ارتباط درون شبکه ای بین گجت ها برقرار کنید که حتی دسترسی به سرعتی بیشتر از اینترنت را برای انتقال اطلاعات به صورت محلی امکان پذیر کند.

تفاوت هاب و سوئیچ شبکه

شاید در نگاه اول، سوئیچ های شبکه بسیار شبیه به هاب های شبکه به نظر بیایند. با اینکه هاب و سوییچ هر دو وظیفه زیاد کردن پورت های LAN را بر عهده دارند، اما تفاوت های زیادی بین این ۲ وجود دارد؛ در مرحله اول هاب تنها یک وسیله است که تجهیزات تحت شبکه را به یکدیگر متصل می کند و امکان درک آدرس های ورودی و خروجی را ندارد. هاب ها سیگنال دریافتی در هر یک از پورت های خود را تکثیر می کنند و به تمامی پورت های دیگر ارسال می کنند، این امر می تواند ترافیک و بار اضافی به وجود بیاورد و امنیت داده ها را به خطر بیندازد.

Hub vs Switch

در سوی دیگر اما سوئیچ ها با هوشمندی بیشتری ظاهر می شوند و می توانند اطلاعات دریافتی از سیستم مبدا را تشخیص داده و تنها به سیستم مقصد ارسال کنند. این موضوع ترافیک شبکه را کاهش داده و امنیت آن را به طرز قابل توجهی زیاد می کند.


انواع سوئیچ های شبکه


سوئیچ های موجود در بازار از نظر تعداد پورت، نوع کاربری و … در دسته بندی های زیادی تولید می شوند و اگر قصد خرید یک سوئیچ شبکه مناسب داشته باشید، این تنوع می تواند انتخاب گزینه مورد نظر را اندکی سخت کند. پیش از هر چیزی بد نیست بدانید انواع سوئیچ های موجود در بازار در ۲ نوع مدیریتی (Managed Switch) و غیر مدیریتی (Unmanaged Switch) تولید می شوند. به کمک یک سوئیچ مدیریتی می توانید به بخش های مختلفی از شبکه محلی خود مانند کنترل ترافیک، اولویت بندی پورت ها، پیکربندی و نظارت بر تنظیمات شبکه و … دسترسی داشته باشید. سوئیچ های غیر مدیریتی اما بسیار ساده تر طراحی شده اند و می توانند در کوتاه ترین زمان راه اندازی شوند، این نوع سوئیچ ها گزینه مناسبی برای استفاده های خانگی و یا استفاده در مراکز کوچک می باشند.


سوییچ fixed


سوئیچ های fixed رایج ترین سوئیچ های موجود در بازار محسوب می شوند و در ۲ نوع مدیریتی یا غیرمدیریتی تولید می شوند. به وسیله چند کابل فیبر نوری، به سادگی می توان چند سوئیچ fixed را به یکدیگر متصل کرد. به دلیلی تنوع کافی در تعداد پورت سوئیچ های fixed ، این محصولات از استفاده های خانگی کوچک گرفته تا شبکه های سازمانی حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرند. 


سوئیچ ماژولار


سوئیچ ماژولار، همانطور که از اسمش پیداست به سادگی قابل ارتقا یافتن می باشد؛ این سوئیچ ها با افزوده شدن یک ماژول قابل ارتقا دادن می باشند. بنابراین در صورتی که احساس کردید به تعدا پورت های بیشتری نیاز دارد، به جای خرید یک سوئیچ جدید می توانید تنها یک ماژول تهیه کرده و تعداد پورت های بیشتری داشته باشید. این سوئیچ ها از نوع fixed گران قیمت تر می باشند و تنها برای شبکه های بزرگ و غیر خانگی مورد استفاده قرار می گیرند. 

سوئیچ PoE


سوئیچ PoE یا Power over Ethernet در واقع سوئیچ هایی هستند که با استفاده از فناوری PoE بر روی انتقال برق و انتقال دیتا به صورت همزمان بر روی کابل شبکه تمرکز دارند. این ویژگی شاید در نگاه اول کاربردی به نظر نرسد، اما با در نظر گرفتن اینکه بعضی از دوربین های تحت شبکه، IP phone، اکسس پوینت ها و … برای کارکرد صحیح به انرژی نیاز دارند، استفاده از این سوئیچ ها ضروری خواهد بود. 




سوئیچ فیبر نوری


سوئیچ های فیبر نوری احتمالا کمیاب ترین سوئیچ های این لیست محسوب شوند؛ این سوئیچ ها به جای استفاده از پورت RJ45، از پورت فیبر نوری بهره می برند. کاربرد سوئیچ های فیبر نوری برای ایجاد شبکه در فواصل طولانی که کابل شبکه کاربرد ندارد مشخص می شود. از این رو این سوئیچ ها برای کمپانی های بزرگ و ایجاد شبکه بین ۲ یا چند ساختمان کاربرد خواهند داشت.

این گونه سوئیچ ها با استفاده از ماژول SFP Module به کانکتور فیبر نوری متصل می شوند.معمولا قبل در زمان خرید ماژوا فیبر نوری می بایست به مدل و پارت نامبر دقیق سوئیچ توجه شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *