0

رک چیست و چه کاربردی در شبکه دارد ؟

رک محفظه ای می باشد که سرور یا تجهیزات شبکه مثل سوییچ ، روتر و مودم و …در آن قرار می گیرد و با توجه به نوع رك هم از سرورمحافظت می كند و هم جهت تهویه و جلو گیری از صدمات فیزیكی از جمله ضربه و فشار و كارایی بهتر سرور آن را در خود جای می دهد .رک در ۲ نوع دیواری و ایستاده تولید می شود :
رک های دیواری :
رک های دیواری معمولا دارای ارتفاع های ۵ ، ۶ ، ۷ ، ۹ یونیت هستند . یونیت واحد سنجش ارتفاع رک است و معادل ۵/۴۳ میلیومتر می باشد . عمق این رک ها نیز متفاوت می باشد . عمق آنها می تواند ۳۵ ، ۴۵ یا ۶۰ سانتیمتر باشد البته به این نکته دقت کنید که عمق رک های ایستاده کمی بیشتر می باشد . کید رک برای قرار گیری سوئیچ های کوچک غیر رکمونت برروی دیوار استفاده می شود و عمق آن فقط ۲۹ سانتیمتر است . رک های ۹ یونیت از تنوع بیشتری برخوردارند و پنل های بغل برخی از آن ها کاملا باز می شود . و امکان دسترسی به رک را از بغل فراهم می کند . برخی نیز امکان چرخش تا ۱۰۰ درجه را داشته وامکان دسترسی به پشت رک را برای کاربر فراهم می آورد . نوع مذکور جهت سوئیچ هایی که ماژول پشت دارند استفاده می شود . امکان نصب پاور یونیت های ۳ و ۴ پورت و فن ۱۲ سانتیمتری نیز بر روی رک های دیواری وجود دارد . به تصویر زیر دقت کنید .
رک های ایستاده :
در این رکها ، انواع پچ پنل ، سوئیچ ، سرور ، یو پی اس و سایر قطعات رکمونت ۱۹ اینچی را برای مدیریت آسانتر یکجا جمع می نمایند (معمولا به صورت استاندارد رک های ایستاده دارای ۱ عدد فن ۴ عدد چرخ ۴ عدد پایه ثابت و یک بسته پیچ و مهره در داخل خود می باشند).از بالا و پائین ورودی برای انواع کابل دارند . همچنین از چهار طرف باز می شوند . ارتفاع این رک ها می تواند ۱۶ ، ۲۱ ، ۲۸ ، ۳۶ ، ۴۰ و ۴۴ یونیت باشد .و با عمق های ۶۰ ، ۸۰ ، ۱۰۰ سانتیمتر و بیشتر تولید می شوند . دارای دربهای شیشه ای یا تلقی فریم دار هستند .امکان نصب ۱ تا ۴ فن درون این رک ها وجود دارد و بطور پیش فرض دارای فقط یک فن می باشند . پاور ماژولهای ۸ پورت و ۹ پورت افقی درون این رکها نصب می شود و نسبت به ارتفاع رک می توان پاور ماژولهای عمودی نیز نصب کرد .

زیرو یونیت ۰U یا Zero Unit چیست
برخی تجهیزات شبکه هستند که کار دیگر تجهیزات را مدیریت می‌کنند مثلا سیستم های UPS و PDU و نگهدارنده کابل و سوییچ های KVM و پچ پنل و سینی. برخی از این تجهیزات مثل PDU و نگهدارنده کابل، می‌توانند به صورت عمودی در رک نصب شوند در نتیجه فضایی داخل رک اشغال نمی‌کنند (از نظر تعداد یونیت). به چنین تجهیزاتی که بدین گونه داخل رک قرار می‌گیرند زیرو یونیت ۰U یا Zero Unit گفته می‌شود.
عمق رک ۳۲ یا ۳۶ یا ۴۲ یا ۴۸ اینچ است به ترتیب معادل ۸۱ یا ۹۱ یا ۱۰۶ یا ۱۲۱ سانتیمتر.
در رک های دیواری این عمق ۱۲ یا ۱۶ یا ۲۰ یا ۳۲ اینچ است به ترتیب معادل ۳۰ یا ۴۰ یا ۵۰ یا ۸۱ سانیمتر.
وزن قابل تحمل توسط رک
ویزن قابل تجمل در رک که با عنوان Load Rating یا Weight Capacity شناخته می‌شود، میزان وزنی است که رک پشتیبانی می‌کند. باید دقت کنید که زمینی که رک روی آن قرار می‌گیرد هم تحمل وزن رک و تجهیزات داخل آن را دارد یا نه. در رک ثابت و رک متحرک و چرخدار ممکن است این وزن یکسان و یا متفاوت باشد.
مقایسه رک شبکه و رک سرور
تفاوت رک شبکه و رک سرور از پنج جنبه قابل بررسی است:
1. نوع تجهیزات
هدف از استفاده از رک سرور قرار دادن سرور و متعلقات آن است. سرور به همراه UPS و PSU و استوریج ها و مانیتور در داخل رک سرور قرار می‌گیرند. این رک سرورها در انواع و اندازه ها و شکل های مختلف موجود هستند. مثلا رکی روی دیوار نصب می‌شود و رکی چرخدار است و روی زمین قرار می‌گیرد. اما ویژگی مشترک بین همه آنها تامین تهویه هوا و مکان امن برای تجهیزات است. برخی رک ها درهای مشبک و دیواره در قسمت جلو و عقب دارند.
در رک شبکه می‌توان تجهیزات شبکه شامل روتر، سوییچ، پچ پنل، کابل شبکه و غیره قرار می‌گیرند. در و دیواره هم ممکن است داشته باشند اما در مشبک ندارند. رک شبکه طوری طراحی شده که مدیریت کابل های شبکه به راحتی انجام شود.
۲. عمق
ارتفاع رک سرور و رک شبکه یکسان است اما عمق آنها متفاوت است. این تفاوت از اینجا ناشی می‌شود که رک سرور باید تجهیزات بزرگتر و بلندتری را در خود جای دهد پس نسبت به رک شبکه عمق بیشتری نیاز دارد. در نتیجه رک سرور فضای بیشتری نسبت رک شبکه دارد. رایج ترین ابعاد رک سرور، ۳۶ اینچ عمق دارد و ۲۴ اینچ ارتفاع. رک های شبکه باریک ترند و معمولا عمق آنها بیشتر از ۳۱ اینچ نیست. به طور کلی رک شبکه جمع‌وجور تر و باریکتر از رک سرور است.
۳. طراحی
رک سرورها معمولا در، دیواره پشت و دیواره جلو دارند حتی برخی از آنها از بیرون هم قابلیت قفل کردن دارند تا امنیت بیشتری تامین کنند. پنل پشتی و در ممکن است مشبک باشد تا تهویه، بهتر انجام شود. اما رک شبکه درِ مشبک ندارد و دیواره پشتی یک سری سوراخ برای تهویه دارد. اغلب رک های شبکه دیواره پهلویی ندارند.
۴. نگهدارنده کابل شبکه
۵. سیستم گردش هوا
تجهیزات شبکه برعکسِ سرورها گرمای خیلی زیادی تولید نمی‌کنند. پس سرورها حتما نیاز به سیستم خنک کننده دارند در نتیجه رک های سرور، انواع سیستم تهویه مانند درِ مشبک، دیواره های متحرک پهلویی و سینی فن و … دارند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *